Zpět na výpis

Jak dostat svůj online obchod z garáže do skladu? Začněte stěhovat ještě dnes.

Image of Josef
Josef

Začíná vám (kdysi) malý business přerůstat přes hlavu? Odesíláte objednávky stále ze zázemí své garáže, ale už byste v ní namísto balíků viděli raději nové auto?

Pokud už nějaký čas sníte o prostoru, který bude dedikovaný pouze pro váš obchod a oddělený od vašeho soukromí, vhodným řešením může být pronájem menšího komerčního nebo skladového prostoru. Takové místo, o rozloze pár desítek až stovek metrů čtverečních,  je skvělým krokem, jak dát vašemu brandu o stupeň silnější identitu. Konečně bude mít vlastní adresu, bez zásahu do vašeho domova, podělíte se o něj se svými zaměstnanci a navíc může posloužit i jako výdejní místo pro vaše zákazníky.

 

Hledáte sklad?
Toto si ujasněte hned na začátku.

skladování

V první fázi hledání vhodného místa si zodpovězte pár následujících otázek.

Jak moc můžete investovat?

Dejte si čas na důkladnou finanční analýzu vaší značky. Jen pro představu, orientační výše obratu, kdy se vyplatí přejít do skladových prostor a opravdu to nakopnout, je okolo 1-1,5 milionu korun ročně. Samozřejmě záleží na druhu zboží nebo typu businessu, proto je tato hranice pouze přibližná. 

Spočítejte si, na jakou výši měsíčního nájmu si váš business vydělá. Nezapomeňte do investice zahrnout náklady na udržovací opravy, lidské zdroje a nutné poplatky (např. svoz odpadu). 

Kolik objednávek expedujete a jaká je „průtokovost“ zboží?

Různé typy zboží mohou na vašem skladě čekat na objednání různou dobu. Zohledněte typ, velikost i množství produktů, které má nižší obrátkovost i to, které se u vás nikdy moc dlouho neohřeje. 

Pokud je váš business hlavně sezónní (např. prodej moto zboží), zvažte, jak prostory využijete i po zbytek roku.

Jak velký sklad potřebujete?

Je důležité hledanou kapacitu nepodcenit, ale ani nepřecenit, a stanovit si jasně, jakou velikost skladu hledáte. Vycházejte z aktuálních zásob, ale odhadněte i budoucí firemní růst a to, jak rychle ho očekáváte. Např. při plánovaném dvojnásobném finančním růstu za rok, vás čeká i dvojnásobný fyzický růst. Pokud má nyní vaše garáž 30 m2, už za dva roky budete pravděpodobně potřebovat prostor nejméně stometrový.

Vezměte v úvahu druh svého zboží. Jiný prostor a nosnost regálů potřebuje kosmetika, domácí spotřebiče nebo třeba stavebniny. Pro opravdu efektivní využití všech dostupných metrů pro menší velikost zboží lze stavět sklad i do pater. Naopak u těžkých předmětů se rozhodujte, zda si vystačíte s nízkopodlažním skladem (palety jen na zemi), nebo zvolíte paletový regálový systém.  

Která lokalita je výhodná?

Při volbě správné adresy pro váš sklad pamatujte na to, aby byla dobře dostupná, ve frekventované infrastruktuře, případně i blízko vaší největší zákaznické skupiny. Rychlé doručení je pro každého klienta klíčové při rozhodování, zda na e-shopu nakoupí i příště. Místo skladu bude nepochybně rozhodující i pro vaše budoucí zaměstnance. Mají se k vám jak pohodlně dostat, případně kde zaparkovat?  

Jak velký tým sestavujete?

K tomu, abyste se mohli naplno věnovat svému obchodu, marketingu a vizím do budoucna, musíte rozšířit počet svých zaměstnanců. Pro začátek vám bude nejspíš stačit pokrýt jednu osmihodinovou směnu jedním zaměstnancem. Mějte ale v záloze i druhého člověka, jako náhradu v případě nečekaných situací. U rozjíždějících se firem je běžné, že se pracovníkem č.1 stane rodinný príslušník a náhradníkem (případně posilou v hlavní sezóně) je brigádník. 

Brigádníky můžete najít přes pracovní agentury, specializující se na hledání dlouhodobých i sezónních pracovníků. Díky externí pracovní síle můžete velmi flexibilně snižovat či zvyšovat personální náklady, podle toho, jak se businessu daří.

 

Sklad, to nejsou jen zářivky a regály

skladování

Když už máte o základních věcech jasno, ponořte se do detailů. Bez jakého vybavení se provoz skladu rozhodně neobejde?

Dobrý sklad potřebuje i dobré dopravní zázemí. Podle typu vašeho zboží a přijímaného objemu myslete na parkoviště, dostatek místa pro otáčení velkých i malých vozidel, případně i nájezdové rampy.

Samozřejmostí jsou nepostradatelné tiskárny na štítky a etikety (např. Zebra), ale také ty klasické, na formát A4, pro tisk faktur. 

Počítejte s dostatečným počtem balicích stanovišť, každé totiž budete muset vybavit balicím materiálem, prostorem na balíky, případně i tiskárnou a počítačem.

Manipulační techniku vybírejte na základě sortimentu, velikosti skladu a frekvenci obratu ve skladu. Těžký sortiment si žádá alespoň jeden manipulační paletový vozík k převážení těžkých palet. Pro pohodlnější vkládání a vyndávání malého zboží z polic zase využijete vychystávací vozík. Pro sklady o velikosti nad 500 m2 už je na místě i nákup lehké elektrické ještěrky.

Čtečky čárových kódů usnadní manipulaci se zbožím a eliminují chyby. Toto zařízení toho ale umí ještě mnohem víc, i když možná ne všechny funkce využijete hned na začátku. Díky propojení se skladovým systémem, dokáže v reálném čase upravovat výši stocku, nebo vaše skladníky efektivně provázet skladem tak, aby jejich cesta za produkty byla co nejrychlejší.

Bez připojení k internetu to taky nepůjde. Pro přístup na váš e-shop, komunikaci se zákazníky, případně v budoucnu pro provoz skladového systému, to vše si vyžaduje připojení k síti.

Čím větší sklad, tím více odpadu vyprodukuje. A o ten je také třeba se postarat. Kontaktujte vaši obec/město a zažádejte o přistavění kontejnerů a jejich pravidelné vyvážení. 

Během provozu vašeho e-shopu jste si doteď možná vystačili s tabulkami v excelu. Nyní je na čase přejít na sofistikovanější a více warehouse-friendly softwarový systém

Tip: Získejte přehled o svých zásobách díky správě skladu na Shoptet. Všechny počty jednotlivých SKUs se navíc propisují i do vašeho e-shopu. Váš stock tak bude vždy aktualizovaný dle objednávek a příjmů. Jedná se o velmi univerzální řešení, jednoduché na použití. Navíc je vám k dispozici na telefonu lokální IT podpora, takže na to nikdy nejste sami.

Při rozjezdu skladu stojí také za to podívat se na vaše aktuální smlouvy s dopravci. Kontaktujte svého obchodního zástupce, řekněte mu o svém růstu a plánech a domluvte se na nových, výhodnějších cenách. Klidně oslovte i nové dopravní firmy a porovnejte si jejich ceníky, které lépe odpovídají vaší nové situaci.   

Cesta z garáže do skladu netrvá zrovna 5 minut a trochu se na ní zapotíte. Už během ní ale dostáváte svůj business mílovými kroky vpřed a na jejím konci si nebudete umět představit, jak to někdy mohlo být jinak.

 


6 kroků (a další užitečné rady) pro propojení dopravce s vaším e-shopem

Image of Josef
Josef

Konečně je to tady. IČO založené, název značky vymyšlený a e-shop spuštěný. Vaše designová trička,...

ZOBRAZIT

Když je vám sklad malý, jděte do většího. A nebo ne?

Image of Josef
Josef

Cestu z domácího prostředí do vašeho prvního skladu jsme si už popsali. Co ale dělat v případě, že...

ZOBRAZIT