Zpět

5 důvodů, proč je vstup na marketplace ta správná volba pro váš business

Image of Adriana
Adriana

Spolu s měnící se ekonomickou situací se paralelně mění i chování českých zákazníků. Mnoho z nich začalo zkrátka více šetřit. Často nyní při svých nákupech upřednostní levnější, méně luxusní variantu produktu, který hledají. Průměrná tržba jednoho nákupního košíku klesá v průměru až na polovinu, což může zbrzdit nebo ohrozit plánové meziroční růsty vašeho obchodu. Jak si s tím poradit?  

Dramatické změny v nákupních návycích českých spotřebitelů se v nejbližší době neočekávají. Pokud už jste navíc lokální trh nasytili, je na čase „přestěhovat“ svůj e-shop do zahraničí. Objevte nový potenciál svého businessu díky marketplace.

Mezi nejznámější a nejnavštěvovanější marketplaces v Evropě patří Amazon, Kaufland, eBay, Allegro, Zalando, eMag, Otto nebo Etsy. Samozřejmě i Česká republika má pár lokálních želízek v ohni (Alza, Mall). Tyto platformy jsou skvělé pro rozšíření povědomí o vaší nabídce, k rapidnímu rozšíření klientely vás však nedovedou, jelikož naprostá většina objednávek končí v Čechách.

From Local to Global

Maximalizujte svůj dosah. Objevte 5 výhod vstupu na mezinárodní marketplace:

1) Je to levnější než vlastní řešení
Expandovat se svojí nabídkou do zahraničí vyžaduje nemalé investice do kompletního přizpůsobení webu a CRM komunikace, časově náročného průzkumu nového trhu a spuštění marketingových aktivit, které nemusí být od začátku úspěšné. Na marketplace vás nečekají žádné skryté ani fixní výdaje. Poplatek odvádíte až za každou uskutečněnou objednávku.

2) Získáte cenná data
Marketplaces jsou velké sběrny dat. A nebojí se je s vámi sdílet. Můžete velmi snadno zjistit, podle jakých klíčových slov ve vyhledávání se zákazníci proklikli až na vaši nabídku, z jaké země jsou, zda navštěvují vaši brand page, kolik času strávili u vaší nabídky nebo jaké procento návštěv vašeho profilu skončilo objednávkou. Tyto informace jsou velmi cenné pro poznání chování nových zákaznických skupin a jejich poptávky. Časem vám tato čísla mohou přímo ukázat, které lokality v kombinaci s kterým produktem jsou pro váš business klíčové.

3) Znáte svoji konkurenci a její ceny
Na marketplace máte svou konkurenci jako na dlani. Stačí si ji vyhledat, porovnat nabízené portfolio a hlavně ceny. Teď už stačí jen spočítat náklady na produkt a logistiku, poplatek pro marketplace, požadovanou marži a hned máte představu, zda bude vaše nabídka konkurenceschopná.

4) Jste distributor? Pak můžete začít ihned.
Pro všechny přeprodejce je cesta za zahraničním businessem ještě rychlejší. Můžete přeskočit tvorbu brand page a zalistování, protože vaše zboží již na marketplace nejspíš existuje. Stačí tedy použít příslušný ean kód, přidat zboží do své nabídky a nastavit jeho cenu tak, aby byla schopna konkurovat ostatním prodejcům. Vše, co vám zbývá zařídit je kontaktovat svého dopravce a domluvit s ním ceny za zahraniční přepravu, zažádat o licenci k přeprodeji do zahraničí a umístit na své zboží popisky v jazyce příslušné země, do které ho odesíláte.

5) Nasbíráte zajímavé obchodní kontakty
Pro účastníky marketplace se otevírají i dveře k B2B prodeji. Online tržiště vám totiž nemusí přilákat jen nové koncové zákazníky, ale také distributory, prodejny nebo e-shopy. Díky tomu můžete najít zajímavé partnery a udělat vaši cestu do zahraničí ještě úspěšnější.

Má to nějaký háček?

Se vstupem na marketplace se pojí různé obavy. Pojďme si objasnit 3 nejčastější, které vás od prodeje na marketplace mohou odrazovat:

1) Přijdu o identitu své značky
Jako výrobci a majiteli vlastní značky vám jistě záleží na tom, aby si váš brand zachoval svou image za každých okolností. Marketplace na toto myslí, a proto vám umožní prezentovat vaše výrobky v rámci brand page. Jedná se o prostor suplující vlastní web, který můžete naplnit kompletní nabídkou, fotkami, look booky, videoklipy či příběhem značky. Vytvoření brand page není zcela zdarma, jedná se o investici v řádu 10-25 tisíc korun. Jelikož vstupujete na tržiště s unikátními produkty, je třeba pamatovat na poplatky spojené s jejich zalistováním.  

2) V tak velkém množství prodejců nemám šanci konkurovat 
Není špatných produktů, pouze špatných nabídek. Nemějte obavu z překypujícího množství prodejců na velkých marketplaces. Využijte ve svůj prospěch všechna dostupná data a informace, které o svých konkurentech můžete získat. Udělejte svou nabídku cenově atraktivnější než u ostatních. A pokud už s marží nemůžete jít níže, vytipujte si jiný produkt ze svého portfolia, který vám to umožní.  

3) Na marketplace platí příliš přísná pravidla
S obchodováním na marketplace se opravdu pojí určitá pravidla. Pod rizikem penalizace nebo dokonce zablokování účtu je nutné dodržovat kvalitu balení, lhůty odeslání zboží nebo rychlost vyřízení případné reklamace. Na první pohled to vypadá jako složitá disciplína. Velcí hráči jako např. Amazon tímto ale pouze reagují na vysoké standardy nakupujících v západní Evropě nebo Americe.

Včasné a správné doručení není absolutně nezbytné jen z toho důvodu, aby vás marketplace nezablokoval, ale také proto, abyste byli pro zákazníky relevantní. Klienti v zemích na západ od nás jsou velmi silně orientovaní na hodnocení prodejce. Často upřednostní vysoký počet hvězdiček před nižší cenou.

Snižte rizika i náklady na minimum

Pro dlouhodobé zajištění vysoké kvality a rychlosti odesílání, se vyplatí využít fulfillmentových služeb. Ať už se objem vašich objednávek navýší dramaticky ze dne na den, logistické centrum, jako je Mailstep, bude mít vždy dostatečné kapacity pro odbavení vašich objednávek. Navíc se vám nestane, že byste při 100% soustředění na plnění SLAs od Amazonu začali zanedbávat své české odběratele.

Další velkou výhodou toho, proč mít Mailstep za zády, je skvělý výběr zahraničních dopravců a výhodné ceny za přepravu. Požadované marže můžete tak snadněji dosáhnout optimalizací logistických nákladů, které byste sami snižovali hůř, pokud začínáte s dovozem balíků do nové země. K našim nejbližším sousedům, jakými jsou Německo (Amazon) a Polsko (Allegro), doručujeme díky napojení na DHL nebo InPost dokonce do druhého dne od objednání.    

A možnosti Mailstepu jdou ještě mnohem dál. Ve spolupráci s e-commerce integrátorem BaseLinker napojíme klienty Mailstepu na 75 nejvýznamnějších evropských marketplaces téměř na počkání. To vše bez komplikované integrace, zavádění nových procesů nebo komplikací spojených s vratkami a reklamacemi. Jako klient neplatíte žádné fixní měsíční částky, pouze poplatky za uskutečněné objednávky.

baselinker

A pro ještě jednodušší a rychlejší cestu na zahraniční trh můžete využít služeb jednoho z našich partnerů (např. Czech Export Services), kteří pro vás navrhnou brand page pro ideální prezentaci vaší značky, dají vám tipy na vhodné marketingové aktivity a propagaci a pomohou dokonce i se zalistováním vašich produktů.

Jdete do toho?

Ačkoliv je samotný český trh a jeho kupní síla poměrně malá, naší hlavní výhodou je ideální zeměpisná pozice, ze které je snadné dosáhnout k zákazníkům z jiných zemí. Oslovte zákazníky z Německa, Rakouska, Rumunska či Bulharska a poznávejte různé nákupní chování na obou stranách Evropy.

Při velkém kroku do neznáma vás rádi podržíme.

 

ZÍSKAT NABÍDKU


Rok růstu a potenciálu: Výsledky Mailstepu 2022 a plány pro rok 2023

Image of Adriana
Adriana

Začátek každého roku vybízí k bilancování nad uplynulými 12 měsíci a nastavení plánů pro rok, který...

Číst více

Martin Maro povede technologický přerod Mailstepu | Mailstep

Image of Adriana
Adriana

Popradský rodák a milovník amerických aut Martin Maro nově povede technologický team Mailstepu....

Číst více