Back to Blog

V rozhovoru pro Hospodářské noviny: Do tří let vybudujeme evropskou síť skladů, plánuje šéf Mail Stepu Hudeček. První otevře letos v Itálii. | Mailstep

Image of Adriana
Adriana

Dobrého obchodníka a dobrého logistika většinou nepotkáte v jedné osobě. „Je to úplně jiný způsob uvažování, jiná specializace,“ říká Libor Hudeček, výkonný ředitel české společnosti Mailstep. Jeho firma se s tímto rozporem vypořádala a domácím e-shopům nabízí celkové zajištění logistiky – od naskladnění zboží z výroby až po jeho dodání koncovému zákazníkovi. A v tomto byznysu, který se označuje jako fulfillment, se Mailstepu zjevně daří. Dlouhodobě je v zisku, minulý rok podniku vzrostly tržby o 60 procent na 460 milionů korun a vykázal hrubý zisk 47 milionů korun.

V listopadu zároveň do firmy s téměř 30letou historií vstoupila skupina Emma Capital Jiřího Šmejce, která nyní drží 70procentní podíl. 

Mailstep má rozsáhlé distribuční centrum v Horních Počernicích, jeho aktuální plocha činí 42 500 metrů čtverečních. Zajišťuje z něj logistiku pro celý region střední Evropy a Německa. Letos ho plánuje rozšířit a rovněž otevřít nové středisko v Itálii. 

Společnost se hodlá stát v Evropě významným hráčem. „Zhruba v horizontu tří let chceme vytvořit síť evropských distribučních center. Neplánujeme mít ale pobočku v každé zemi, jde nám o regiony,“ přibližuje Hudeček. 

HN: Můžu si komplexní logistiku představit tak, že jako majitel e-shopu se postarám, aby si moje zboží někdo objednal, a vy za mě vyřešíte zbytek?

V podstatě ano. Rád říkám, že naše práce začíná a končí s tou fyzickou věcí, kterou e-shop prodává. Začínáme návozem z výroby, klidně i ze zahraničí, přes příjem, zabalení, doštítkování, uskladnění, zajištění distribuce na poslední míli (ze skladu k zákazníkovi – pozn. red.) až po zpětné procesy, vratky nebo v některých případech i vyřízení reklamací.

HN: Internetové obchody letos prochází vystřízlivěním. Jejich tržby v prvním čtvrtletí klesly meziročně zhruba o 13 procent. Neobáváte se toho, že končí zlatá éra e-commerce? 

Pro nás je důležité, že e-shopy, jimž poskytujeme služby, v průměru rostou. Samozřejmě jsou některé, které mají výrazné propady, až třeba kolem 20 procent. Ale je to kompenzované těmi, které mají výrazné nárůsty. Často mají problémy s cash flow, protože nakoupily větší množství zboží, než dokázaly prodat, a zároveň jim rostou skoro všechny vstupy. Očekávám, že trh se bude konsolidovat a silnější hráči začnou skupovat ty slabší. Jsem ale optimista a věřím, že se ten pokles zvrátí a zase přejde do růstu. Je otázka, jestli to bude letos na podzim nebo třeba příští rok, ale vrátí se. Možná zase velmi nenadále. 

HN: Jaké tržby očekáváte letos?

Míříme zhruba na 750 milionů korun. Ještě uvidíme, jaký bude růst našich stávajících zákazníků, ale daří se nám získávat nové.

HN: S kolika e-shopy v současnosti spolupracujete? 

Máme 200 aktivních e-shopů. Za den pro ně vyřídíme zhruba 20 tisíc objednávek, letos bychom toto číslo chtěli zdvojnásobit na 40 tisíc. 

HN: Které e-shopy nejčastěji vašich služeb využívají?

Máme poměrně širokou paletu e-shopů, od velmi malých, které nabízejí jenom pár typů zboží a mají několik objednávek denně, až po ty velké se stovkami až jednotkami tisíc objednávek za den. Z hlediska zaměření je to také poměrně rozmanité, ale nejčastěji se jedná o sektory jako móda, zdraví nebo kosmetika. Jediné, co neumíme, je zboží, které má nějaké specifické požadavky na teplotu, například čerstvé potraviny. To zatím nezvládáme. Nepouštíme se ani do velmi rozměrných zásilek typu domácích spotřebičů nebo pneumatik. 

HN: Máte ambici stát se evropským lídrem na poli komplexní logistiky – fulfillmentu. Jak toho chcete dosáhnout? 

Zhruba v horizontu tří let chceme vytvořit síť evropských distribučních center. Nejde nám ale o to, mít pobočku v každé zemi, jde nám o regiony. Například z našeho distribučního centra v Praze dokážeme zajistit dodávky do druhého dne pro Slovensko, Německo, Rakousko a Polsko. Podobná centra chceme otevřít pro další regiony. Už nyní do zahraničí směřuje 65 procent našich objednávek. 

HN: Jaké první kroky v tomto směru učiníte?

Letos otevřeme pobočku v Itálii, kde rozjíždíme byznys na zelené louce. Pronajmeme si tam halu a vytvoříme distribuční depo pro italský trh. Ještě tedy nepůjde o regionální centrum. V Itálii si spíše chceme otestovat model škálovatelnosti a vytvořit si postup toho, co musíme udělat v dalších zemích. Zaměříme se tedy spíše na jednu zemi jako takovou a teprve v dalších krocích budeme otevírat více států najednou. Zároveň se díváme po příležitostech na trhu, jestli jsme schopni někoho akvírovat, spojit síly s nějakým dalším hráčem.  

HN: Kde konkrétně hala bude?

To zatím nemůžu prozradit, ještě nemáme smlouvu o pronájmu podepsanou. 

HN: Proč jste si vybrali právě Itálii? 

Itálie není výrazně exportní, ale má velký a silný vnitřní trh, který je relativně koncentrovaný. Věříme tomu, že tam dokážeme být úspěšní. Fulfillment jako byznys tam zatím není příliš populární. Budeme tedy muset tamním zákazníkům ukazovat nejen to, že na tom trhu vůbec jsme a co nabízíme, ale také, že fulfillment jako servis je standardní, bezpečný a má jasné výhody.  

HN: Kolik vás expanze do Itálie bude stát? 

Počítáme v prvních letech s investicí ve vyšších statisících až nižších milionech eur. Rentabilní bychom mohli být tak do roka a půl, do dvou let. 

HN: Tohle je tedy první fáze expanze, jaké plány máte dál? 

Další kroky máme připravené, ale nebudeme je zatím komentovat. 

HN: Vedle Itálie plánujete také investovat zhruba 160 milionů korun v Česku. Na co tyto peníze půjdou? 

Zhruba 110 milionů korun padne na rozšíření našeho distribučního centra v Horních Počernicích, kde přidáváme dvě velké části podlahové plochy a stavíme vícepatrové galerie. Celková užitná plocha skladu se tím zvýší téměř o polovinu zhruba na 60 tisíc metrů čtverečních. Zbylých 50 milionů korun pak půjde na softwarový vývoj.

HN: Kdo je váš největší konkurent na evropském trhu? 

Žádného zásadně dominantního konkurenta nevnímáme. Vidíme spoustu firem, které mají podobné plány jako my. A další přicházejí ze Západu nebo i neevropských zemí. Některé jsou úspěšné více, jiné méně. Trh se zatím ale teprve penetruje, jeho obsazenost je relativně nízká a my to vnímáme jako závod, jehož cílem je být nejrychlejší a nejlepší. 

HN: Letos plánuje do Evropy expandovat český podnik ShipMonk Jana Bednáře, zvažuje i otevření depa v tuzemsku. Z toho obavy nemáte? 

Určitě se toho nebojíme. Každou konkurenci vnímáme jako výzvu, je to větší tlak na nás, abychom nabízeli lepší servis a větší přidanou hodnotu pro zákazníky. Například v té Itálii nám konkurenti pomohou šířit osvětu o fulfillmentu jako byznysu, v té informační kampani budeme působit společně. Možná tedy budeme vybírat ze stejného rybníku, ale zároveň ten rybník budeme společně zvětšovat. 

HN: Jak se vám spolupracuje s novými majiteli z Emma Capital? 

Velmi dobře, máme poměrně jasnou vizi, na které se dokážeme shodnout, ať už jde o dlouhodobou strategii nebo jednotlivé konkrétní kroky a taktiku k naplnění té vize. Jako CEO jsem rád, že máme silné a sjednocené akcionáře. 

HN: Jiří Šmejc má od půlky června nastoupit do vedení PPF. Ovlivní to nějak vaši spolupráci s Emma Capital?

Myslím si, že ji to nijak neovlivní. Partnery Emmy máme ve správní radě už od začátku (členy správní rady Mailstepu jsou od loňského listopadu partneři Emma Capital Michal Houšť a Tomáš Kočka – pozn. red.), takže tam nepředpokládám, že dojde k nějaké změně. 

 

Libor Hudeček (42)

Vystudoval management a logistiku na Univerzitě Pardubice.

Kariéru v oboru odstartoval v roce 2006 v logistické společnosti Fiege, kde v průběhu dalších deseti let vystřídal několik manažerských pozic.

Poté pracoval tři roky jako šéf logistiky v módním e-shopu Zoot, rok strávil také v Mall Group, se kterou nyní Mailstep úzce spolupracuje.

V roce 2020 vystřídal ve vedení Mailstepu zakladatele Jana Rozlivku, který firmu řídil od 90. let.

 

Odkaz na článek v Hospodářských novinách


Nastane konsolidace e-shopů, velcí hráči skupují ty malé, říká šéf Mailstepu Libor Hudeček v rozhovoru pro deník E15 | Mailstep

Image of Adriana
Adriana

E-shopy, které jen přeprodávají standardizované výrobky, budou nejvíce ohroženou skupinu,...

Read more

Logistická společnost Mailstep pomáhá. | Mailstep

Image of Adriana
Adriana

Pomoc Ukrajině stále hýbe Českem. Do podpory pro válkou decimovanou zemi se zapojují jednotlivci i...

Read more